Tilbage på pinden efter ferien – feeling the blues?

wooden-figure-g58c505032_1280

Velkommen tilbage fra ferie. Jeg håber at du har haft en skøn en af slagsen, og fået ladt batterierne op, uanset om du har været på staycation, charterferie til sydens sol, eller vandretur i andesbjergene, så håber jeg at der har været plads til at lægge hverdagens mange pligter og gøremål lidt til side, og at du har fået slappet af i krop og hjerne og restitueret.

Hverdagens trummerum står for døren og det hele føles bare lidt for øv!!!

Jeg har selv i mange år haft det enormt svært ved at skulle slippe alle feriens herligheder, den gode mad, vinen, solens stråler, stranden, tiden med familien og adspredelsen fra det faste program. Det er ikke noget ukendt fænomen og mange lider af det i større eller mindre grad.

Du kender det måske også…?

JEG ER SÅÅÅÅ TRÆT!

Måske føler du dig allerede på vej til kontoret helt træt, tung i kroppen, og at du helt bestemt trænger til mere ferie. På kontoret føler du måske, at du har svært ved at fokusere, svært ved at koncentrere dig, og i det hele taget svært ved sådan rigtigt at komme i gang igen. Hovedet føles lidt tungt og måske mærker du en smule irritation over kollegaer, computer, lokaler frokosten mv. Og en ting er helt sikkert, dit password er lige så langt væk, som den kande sangria du kværnede på strandbaren onsdag eftermiddag. Det er helt naturligt, og ikke spor unormalt, at humøret lige får et gok i nødden, efter en skøn ferie væk fra hverdagens trummerum. Det har sågar et akronym, PVS eller Post Vacation Syndrom også kaldt ”Post Holiday-blues”.

Når hverdagen banker på, starter det hele så igen, ungernes skole og institution, madpakkesmøring, cykelturen i regnvejr, den ene podes ridning om tirsdagen, den anden podes fodbold onsdag, din ægtefælles bowling om torsdagen, dine egen dans fredag, rengøring af hele hytten lørdag, madplan og indkøb til ugen om søndagen og så forfra, og så igen, og igen, og igen, hele vejen frem til jul… Det kan virker meget overvældende.

Ugen starter med at vækkeuret ringer 2-3 timer før du har været vant til. Søvndrukken vælter du ud af sengen, og skal have familien op, vejret er gråt, der skal laves morgenmad (tjeneren blev jo desværre på Mallorca), der skal smørres madpakker, stryges tøj, børstes tænder, pakkes skoletasker, sættes hår og alle skal ud af døren i en vis ruf. Turen går til Taastrup, ikke til Toscana.

Men hvorfor er det lige, at vi går hen og bliver lidt triste i betrækket, og hvad er det der sker?

Der er naturligvis mange forskellige ting der trigger os, og som er medvirkende til at vi bliver ramt at ”Post Holiday-blues” – kan vi gøre noget ved dem? Ja, de fleste i hvert fald. Men det kræver at vi vælger at tænke anderledes om dem. Nemt – nej ikke nødvendigvis, men det kan sagtens lade sig gøre. Kan jeg give et quick fix til det her – Nej, desværre ikke, men jeg har forsøgt at komme med et par enkelte bud på, hvad der måske kunne virke.

Søvn – Vi har brug for at slappe af og sove, i ferien fik du måske rent faktisk det antal timers søvn som du reelt har behov for – det var godt men det er nu slut. Og bare tanken om det kan være med til at give et energiunderskud, som påvirker dig negativt. Det omvendte kan måske også være tilfældet, fordi du ikke har sovet nok eller regelmæssigt pga. varmen, air-conditioneren, eller støj fra baren på nabohotellet. – Vi har brug for vores søvn, så forstyrrelse af søvnen, på den ene eller anden måde er ikke godt for humøret.

  • Sørg for at have nogle gode faste soverutiner, langt de fleste af os, skal have 8 timers søvn hver nat. Uanset om man er direktør, medarbejder, selvstændig eller pensionist. God søvn er et godt fundament for et godt humør og overskud i hverdagen og på at komme godt tilbage efter ferien.

Mad og drikke – Ferien var god ved dig i forhold til mad og drikke, indtaget af fedt og sukker forkælede din hjerne og tages nu brat væk. Det kan presse os at ting bliver taget fra os, det er uretfærdigt, særligt når det gælder søde sager, fedt og alkohol. Samtidig er tallet på vægten steget mere end vi regnede med – det er bare nederen med surt på. Vi lider afsavn samtidig med, at vi ved vi skal på kur – ØV altså!

  • Jeg er ikke ernæringsekspert eller på nogen måde helseguru, så jeg vil undlade at komme med alt for mange gode råd om det her emne. Men har du forkælet dig selv med god mad og måske et ekstra glas vin, så lad være med at have dårlig samvittighed, du har haft ferie, du har haft et afbræk. Nyd at du har fået lidt lækkert indenbords og nyd minderne om det. Og fald så stille og roligt ind i de gode rutiner igen og tillad at der skal være plads til lidt forkælelse i ny og næ.

Pengeforbrug – Magnetstriben på visakortet blev slidt lidt mere end planlagt, så nu skal der sparres – det niver sgu hos alle. Det er jo meget federe at fyre den af og lave money rain i souvenir-butikken end at sige nej til ungen, der har forelsket sig i en oppustelig flamingo på 2x2 meter, IKK?

  • Jeg er ikke bankrådgiver, men hvis der bruges flere basører end der kommer ind på kontoen, er der nok lige noget der skal justeres på. Du kan ikke tænke dig til flere penge på bankkontoen, men det hjælper heller ikke på saldoen, at du dømmer dig selv hårdt og tænker dårlige tanker, det forværrer bare din ”Post Holiday-blues”. Så ring til banken og få en aftale, hvis forbruget stak af, eller spænd livremmen ind på de områder, du kan. Og nyd så at du/I havde en dejlig ferie.

Vejret – fra 32 grader og sol ved poolen, til 15 grader og let regn ved cykelskuret – jeg ved godt hvad jeg ville vælge – any day. Min egen krop kører på solenergi og salt eller klorvand, ikke regnvand.

  • Her er igen en af de ting du med tankens kraft ikke kan ændre på. Man kan ikke tænke vejret anderledes, men man kan tænke anderledes OM vejret. Fx kan man være glad for at det regner i DK, for så sikres det at vi har drikkevand i hanerne, eller dyrene har noget at drikke, at høsten sikres, at vi kan tage bad, og at vi kan skylle ud i toilettet. Samt at risikoen for mark og skovbrænde minimeres. Ikke noget man altid kan tage for givet i lande med tørke og høj varme, hvad flere der hen over sommeren måske har erfaret.

Kærlighed - Tid til kærligheden, til hinanden, tid til ungerne, tid til sig selv, ferien giver tid til et tiltrængt boost på kærlighedskontoen. Allerede på vej hjem fra ferien kan vi mærke, at vi kommer til at savne det, eller begynder at tænke at nu kan vi igen ikke få plads til det – igen er der her tale om afsavn, fordi vi kan komme til at føle at hverdagen tager tiden fra os. Den tid vi skulle bruge på hinanden.

  • Find ud af hvad der giver jer værdi, og hvordan du/I kan gøre mere plads til jer selv, hinanden, så hverdagen ikke bliver et trist hamsterhjul, men en sjov og dejlig oplevelse

Udsigten til en godbid - Ferien er slut, den har siden januars gråvejr ligget som en godbid ude i fremtiden, som et lyspunkt, der trak dig gennem vintermånederne, og foråret og sørgede for at du havde noget at se frem til. Men nu er den slut og der er intet i kalenderen før jul – godbidden er væk og der er ikke udsigt til afbræk fra hamsterhjulet før jul.

  • Planlæg altid at have nogle godbidder på lager, det er vigtigt at have noget sjovt eller spændende at se frem til. Det behøver ikke at være den store jordomrejse, men det kunne bare være at du/ I havde planlagt en endagstur i en weekend.

Arbejdet – Du laver slet ikke på nogen måde det, som du godt kunne tænke dig, eller som du brænder for, eller måske er du det forkerte sted, måske er opgaverne for svære, for lette, for få eller for mange. Måske er chefen alt for lidt leder og alt for meget mikrostyrende. Der kan være mange ting omkring arbejdet, som gør at det er svært at vende tilbage efter ferien. Ferien har måske netop været dit opvågningskald. Ligger du i denne kategori, så skal du gøre noget ved det, snart – for din egen skyld. Man skal overvejende være glad for det arbejde man har, naturligvis kan der være dage der ikke er helt oppe at ringe, men man skal ikke være ked af at gå på arbejde, så skal der gøres noget.

Det tager lidt tid at komme i gang og DET ER OK!

Det kan godt tage lidt tid at komme i gang, at få rutinerne på plads og få overblikket igen, og det er OK. Det er ikke fordi du har mistet dit drive, og der er ingen grund til at bruge al den energi, du lige har tanket op, allerede de første dage. Tillad dig selv at komme i gang stille og roligt.

Der er mange ting at forholde sig til i skiftet og omstillingen fra det øjeblik, hvor du lå ved poolen, med en puls på 42, og din største udfordring var at skulle bevæge kroppen 34 cm for at gribe ud efter den nypressede appelsinjuice.

Til det øjeblik, hvor du møder ind på kontoret og opdager at der har været omrokering på kontoret i sommerferien, så du er ikke helt klar over hvor du skal sidde. Nå, ja og så skal du lige forbi IT-afdelingen og have resat dig password, så du kan se hvor mange mails og møder der venter forude. – i løbet af den første uges tid kommer de fleste i gang igen. Lige som vi skal falde til og komme ned i gear, når vi tager på ferie, så skal vi lige komme op i gear igen.

Trænger du lige til et boost?

  • Gense feriebillederne, gerne sammen med ungerne eller din kæreste og tal om alle de dejlige oplevelser I havde
  • Tag din hverdag op til revision, hvis den virker uoverskuelig, eller som et trist og træt hamsterhjul
  • Planlæg nogle sjove, spændende eller inspirerende oplevelser, så der er noget at se frem til
  • Vær overbærende og tal pænt til dig selv
  • Tal eventuelt med nogen der kan hjælpe med at bringe andre perspektiver på hverdagen

Er du arbejdsgiver eller leder:

  • Giv plads til at dine medarbejdere lander sundt og godt efter ferien. Her et par hurtige fif som hjælper dine medarbejdere med at komme godt i gang.  – PS de gælder også for dig selv.
  • Lad de smarte bemærkninger blive derhjemme, så spar dig for at fyrre ting af som ”godt du har fået ladt batterierne op, nu kan du rigtig give den gas!”, ”nu er du ikke på ferie længere, der er masser af arbejde der ligger og venter”, ”jeg har sendt dig en del mails, som jeg forventer du forholder dig til i dag”, ”eller jeg har benyttet dit fravær til at give dig en masse dejlige opgaver, så du skal nok få dit at se til”, eller ”så er det tid til at lande i løb, for det skal der til”
  • Fortæl i stedet medarbejderne, at det er dejligt at se dem og du glæder dig til at høre om deres oplevelser. Fortæl dem at det er vigtigt at de passer på sig selv, og at der er plads til at de lander ordentligt igen efter ferien. Og Walk the Talk – altså gør det selv.
  • Gør det evt. muligt for medarbejderne at tage en halv dag de første par dage

Syntes du at din Post-Holiday-blues er lidt voldsom, er du i tvivl om du laver det rigtige, savner du til et boost, eller er du leder og mangler du hjælp til, hvordan du fører det ud i livet at dine medarbejdere kan lande godt. Så tag fat i mig på mf@mortenfrank.dk

Jeg er certificeret coach med speciale i stress og ledelses coaching