Spring til indhold

“Godmorgen!”….stilhed….

Kender du det, at dit “godmorgen” bliver mødt med rungende stilhed? 

Heldigvis sker det ikke så tit, men hvis du har prøvet det, så ved du at det mildest talt er ret ubehageligt – Din gode intention ved at være imødekommende, at du viser overskud, smiler og siger “godmorgen” bliver ignoreret af modtageren. Ikke alene er det en akavet situation, men det kan også skabe usikkerhed og utryghed.  

Historien nedenfor illustrerer, hvor stor betydning de signaler en chef udsender har på medarbejderne. Historien tager afsæt i en virkelig hændelse, som jeg overværede for et par år siden, hvor en medarbejder gladelig sagde “godmorgen” til en af cheferne i virksomheden og blev mødt af – ingenting!!! Af respekt for de personer, der var impliceret, er navnene og virksomheden fiktive.  

Vi spoler tiden et par år tilbage…. 

Mandag morgen: Tove mødte ind på arbejde, lidt i 8, fuldstændig som hun plejer, humøret var godt som det plejer, cykelturen denne morgen var akkompagneret af en flot solopgang og forårets komme kunne tydeligt fornemmes i luften, alt i alt en god start på dagen. Efter at have smidt sin lap top og jakke på sin plads, gik Tove ned i køkkenet for at brygge sig selv dagens første og velfortjente kop kaffe, hun sludrede lidt med en kollega om weekenden, vejret og hvad ugen mon ville byde på, da en af cheferne i virksomheden kom ind i køkkenet. Chefen var forholdsvis ny og havde allerede fået et ry som en lidt hård hund.  

Tove vender sig om mod ham, smiler og siger “Godmorgen”, og venter på det helt naturlige respons… men ingenting sker, ingen respons. I stedet tager chefen blot en kop i skabet, stiller sig op ved kaffemaskinen, og venter på at den bliver ledig. Tove fjerner sin kop og bliver stående ude i køkkenet med sin kollega. Der hænger en lidt mærkelig stemning i rummet, og Tove sender undrende øjne til kollegaen. Chefens kaffe bliver færdig og han forsvinder ud ad døren igen uden at have sagt et ord. Under hele episoden har chefens øjne været nærmest fastlåst på kaffemaskinen uden nogen form for synlig opmærksomhed på Tove og kollegaen. Efterfølgende spørger Tove sin kollega om ikke det var en underlig situation. Det kunne kollegaen kun bekræfte.  

Resten af dagen kan Tove ikke rigtig slippe af med at tænke over episoden, og hver gang hun passerer chefen, bliver hun ramt af usikkerhed. Havde hun gjort noget galt? Havde hun sagt noget tidligere som kunne have gjort chefen sur på hende? Syntes chefen at hun er dårlig? Han havde jo så sent som i fredags siddet på et møde med nogle eksterne og stor-rost hende. Hvorfor sagde han dog ikke “godmorgen”. Tove havde efterfølgende svært ved at koncentrere sig om sine arbejdsopgaver, og da hun kom hjem fra arbejde, kunne hun heller ikke slippe af med tanken. Da hun skulle sove om aftenen lå hun igen og spekulerede over, hvad der dog var årsag til at chefen ikke sagde godmorgen til hende.  

Oplevelser som dette kan være med til at skabe dårligt arbejdsklima, uengagerede medarbejdere, sladder, utryghed, og usikkerhed.  

Det er en kulturel norm, at vi på arbejdspladser hilser på hinanden, uanset rang og orden. Derfor forekommer det også endnu mere afvisende på Tove, at chefen ikke hilser. 

Gjorde chefen det af ond vilje? Valgte chefen bevidst at undlade at gengælde hilsenen? – formegentlig ikke, det kan være at han bare var i sin egen verden og lige skulle lande – Men hans adfærd ved ikke at respondere på hilsenen, satte sine spor hos Tove og hver gang hun fremover ser chefen, hører noget han siger, ser hans navn på mødeindkaldelser, osv. så vil hendes oplevelse være farvet af episoden. Hendes hjerne fortolker per automatik fremadrettet situationer, hvor chefen er med episoden in mente. 

Der er mange aspekter i episoden ovenfor, både for hvordan Tove selv kunne gribe situationen an fremadrettet, så det ikke skader hendes glæde for sit arbejde, og i høj grad også, hvordan man som chef kan blive opmærksom på de signaler man udsender.  

Vi smitter hinanden med vores adfærd og de signaler vi udsender, det er vigtigt at man som leder er opmærksom på, hvordan man agerer, og hvilke signaler man udsender med sin adfærd. Det har stor betydning for arbejdspladsen, for medarbejderne, for samarbejdet, for produktiviteten og for arbejdsglæden. Det mindste vi kan gøre, er at sige godmorgen og farvel til hinanden. 

Selvom du er en af de ledere der både siger godmorgen og farvel, så er du meget velkommen til at kontakte mig, hvis du vil lære mere om, hvordan du som leder kan blive opmærksom på de signaler du som leder udsender.  Hvad de har af betydning på medarbejderne, og i hvilke situationer nogle adfærdsmønstre er mere hensigtsmæssige end andre.

Har du brug for en uformel og gratis afklarings samtale om, hvorvidt og hvordan jeg kan hjælpe, så skriv på mf@mortenfrank.dk eller ring på 702345671